| BULAN | MINGGU | AKTIVITI | RUJUKAN |
| Jan | 1 | Orientasi /Suaikenal/Pendaftaran | |
| 2 | Mesyuarat Agung Perlantikan AJK | | |
| Feb | 3 | KETATANEGARAAN · Mengenal dan memahami Sejarah TKRS, Logo KRS, Bendera KRS, · Menghafaz dan menyanyikan Lagu KRS KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 42 |
| 4 | KETAHANAN DIRI · Menyanyikan lagu negaraku dan lagu negeri · Melakukan kawad asas dengan baik | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 43 | |
| Mac | 5 | SIMPULAN DAN IKATAN · Simpulan Buku Sila · Simpulan Bunga Keti · Simpulan Manuk · Simpulan Pengail BANTU MULA Mengenal komponen dalam peti bantu mula KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 44 – 45 |
| 6 | KEUSAHAWANAN · Mengenal peralatan dapur, kegunaan, penjagaan dan keselamatan · Mengetahui dan menghasilkan jenis masakan ringkas seperti telur mata kerbau, sandwich dan ’scramble eggs’. KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 49 | |
| April | 7 | KEBUDAYAAN · Menyertai atau mempersembahkan satu persembahan kebudayaan seperti nasyid, koir, pantun, dikir barat, syair dll. KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 43 |
| 8 | KHIDMAS & ALAM SEKITAR · Menyertai satu aktiviti gotong-royong di sekolah · Menamakan jenis-jenis pokok hiasan yang terdapat di sekolah KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 47 – 48 | |
| Mei | 9 | KETAHANAN DIRI · Kawad asas · Menyertai perkhemahan selama 1 hari KEBUDAYAAN · Mengenali budaya pelbagai kaum di Malaysia. · Memahami agama dan kepercayaan pelbagai kaum di Malaysia. KEUSAHAWANAN · Pengenalan alat jahitan · Pengenalan asas jahitan IKHTIAR HIDUP · Mengenali tanda-tanda isyarat. · Menyalakan api · Menyediakan menu dan makanan | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 44 – 49 |
| 10 | ALAM SEKITAR · Menamakan jenis-jenis pokok hiasan dan tumbuhan yang terdapat di sekolah KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 48 | |
| Jun | 11 | DISIPLIN DAN KEROHANIAN · Membaca dan menghafaz surah 3 Qul KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | |
| | 12 | DISIPLIN DAN KEROHANIAN/ PENDIDIKAN MORAL · Menyenaraikan dan memahami Rukun Islam dan Rukun Iman · Membaca dan menghafaz mana-mana 3 doa harian · Memahami dan menghafal Prinsip-prinsip Rukun Negara · Menyenaraikan perayaan kaum di Malaysia KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS m/s 41 |
| Julai | 13 | UJIAN KENAIKAN PANGKAT LANS KOPRAL TKRS | |
| 14 | KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas DISIPLIN DAN KEROHANIAN/ PENDIDIKAN MORAL · Pengukuhan Amalan Nilai-Nilai Pendidikan Agama / Moral | | |
| 15 | PENGURUSAN DAN GAYA DIRI · Tanggungjawab terhadap diri · Memelihara kesihatan tubuh badan. · Pengurusan diri. KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | | |
| Ogos | 16 | KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN KOMUNIKASI Kaedah-kaedah ; · Lisan · Bertulis KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | |
| 17 | KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN IKLIM · Cuaca · Suhu · Hujan · Tanda-tanda hujan | | |
| Sept | 18 | KETAHANAN DIRI · Menyertai perkhemahan selama 1 hari KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | Buku Panduan KRS&TKRS 44 |
| 19 | KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN KEBOMBAAN · Pengenalan asas · Pengenalan alat pemadam api di persekitaran sekolah KETAHANAN DIRI DAN KEBUDAYAAN · Kawad asas | | |
| Okt | 20 | PERKHEMAHAN BADAN UNIFORM SEKOLAH REKREASI · Keyakinan di air | |
Wednesday, February 17, 2010
RANCANGAN TAHUNAN AKTIVITI TUNAS KRS ARAS 1 ( T3 & T4 )
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment